Skoczek ♞ i goniec ♝

Skoczek porusza się w sposób specyficzny: ruch skoczka składa się z przeskoku przez jedno pole poziome lub pionowe i jedno pole na skosie (tworząc kształt litery „L”). Skoczek jest jedyną figurą, która może przeskakiwać nad innymi figurami na planszy. Atutem skoczka jest jego zdolność do atakowania pól, na które nie mogą wejść inne figury. Wada to to, że skoczek ma ograniczoną ilość pól, na które może się ruszyć.

Ruchy skoczka

Goniec porusza się tylko na skos, tzn. na dowolną ilość wolnych pól po skosie. W grze są 2 gońce, które kontrolują różne pola – jeden czarne, a drugi białe. Goniec jest użyteczny w grze, ponieważ może kontrolować wiele pól na przekątnej szachownicy. Wada to brak możliwości ruchu na poziomie lub pionie.

Ruchy gońca

Skoczek i goniec obydwoje mają taką samą wartość 3 punktów, lecz niektórzy twierdzą, że skoczek jest nieco silniejszy, ze względu na swoją unikalność ruchów.